Sunday 7 August 2011

Tercipta Untukku....

Entry title kt ats sgt2x menggerunkan tuan punya blog...haha. aku rasa nak update entry pasal cinta lah..:-D. umur aku ni dh masuk 26 tahun, kalu org dulu2x, anak dh berderet dh, leh buat koir sekolah lagi, tpi aku masih macam ni..tercari2x jodoh, tidak menunggu & tidak jugak tercarik2x..aku mungkin takut nk gunakn istilah jodoh masih x da, just mention mungkin belum sampai jodoh aku. Perkahwinan dlm masyarakat melayu ni masih terlalu tabu utk diperkatakan, mean's that masih malu nk diperbesarkan secara meluas. ada org yg kawin pada waktu umur yg masih muda & ada juga yg kawin masa umur meningkat @ mungkin tidak berkahwin. Ya Allah, jauhkanlh aku dri golongan sebegitu. perkahwinan adlh satu ibadat, tanggungjawab buat kita. Seharusnya kita melaksanakan ibadah tersebut yg merupakan sunnah nabi. pahala kalu melaksanakannya. semua org ada kisah cinta, aku pun x terkecuali..(pengakuan ikhlas...), tpi aku ni bukan individu yg mudah melafazkan kata cintan kt somebody, perlu masa. aku jumpa dia masa zaman belajar. tpi aku x suka die mula2x, jual mahal kan...eh, itu mesti..tpi hati manusia ni serapuh2x hati, lama2x lembut jugak. aku mula berkawan rapat sampai 1 peringkat yg serius, tpi org kate cinta jarak jauh ni banyak dugaan. aku kt utara, die kt selatan. aku masa tu masih keliru, betul ke tindakan aku ni, betul ke dia jodoh aku, mcm mana kalu aku pilih org yg salah & mcm2x agi lh persoalan. aku berkawan apat dgn die, tpi aku x de feeling lebih2x dgn die. kalu ade, adelah, kalu x de, x delah. aku akui bukanlah seorg yg jiwang, aku x pandai bergayut dlm tepon lama-lama, aku x pandai nk cakap ayat2x cinta, aku sensitif di dalam, tpi kt luar aku lah rock...(itu korang leh tanya member aku...). mungkin sebab tu buat die tawar hatiku. tpi die masih menaruh harapan, smpai buat aku terharu & berpikir mungkinkah die jodoh sebenar aku. 

1 perkara yg x pernah aku buat seumur hidup. aku buat solat hajat, ( aku amik pekse SPM pun aku x buat solat hajat tau..hehe) & then  aku doa, Ya Allah, kalu benar die jodoh ku, kau berilah petunjuk & aku redha ya Allah.. bile aku dh dpt kekuatan nk ceritakan perasaan sebenar dkt die, aku takut kalu kene reject...(baru tau perasaan org brcinta selama ni, dulu bukan main sronok aku kutuk member aku yg tgkap cinta ngan org lain, skunk betul2x kene kt batang idung sendiri, apa kes...). mungkin sebab terlalu lama masa yg die berikan kt aku tuk buat keputusan, die jadi tawar hati, die hanya ckp, kalu ada jodoh adalah, kalu x dek, xdeklah. first time dlm hdup, aku rase ape itu erti penolakan, frust ke aku...yup, mgm sedih, kecewa. sampai dlm hati aku ckp, aku dh tolak jodoh aku, mungkin die jodoh awal & akhir aku. dekat member baik aku, ieda lah yg aku curahkan segala perasaan yg terpendam, bahu die aku sandarkan segala masalah. sampai die kate, pija2x, aku x pernah nampak kau sedih smpai mcm ni sekali, yup mmg aku x pernah sedih. dunia aku masa belajar adalah happy jek. aku x suka keluarkan kesedihan aku, aku suka gembirakn org, suka buat org ketawa dgn lawak aku, tpi manusia tu selemah2x makhluk. x boleh tipu diri sendiri apa lagi Allah.

& then, ada satu peristiwa yg buat aku bersemangat & bangkit melalui hari2x mendatang. aku ada terbaca artikel mengenai Berpeganglah Pada Rahmat Allah. salah satunya menyebut pasal jodoh, bahawa setiap yg terjadi ada sebab musababnya. Allah turunkan hujan supaya kita dpt melihat pelangi, Allah beri kita ujian yg menyedikan utk kita tempuhi2x hari2x mendatang dgn keazaman & akhirnya bahagia yg dicari akan ditemui. maka sentiasalah kita berpegang pada rahmat Allah. Mungkin jodoh aku bukan masa bercinta tpi selepas kahwin. Cinta selepas kawin lebih barakah. Moga sahaja aku di dlm golongan itu..amin ya Allah. Korang pun sama tau, jangan berpaling dari rahmat Allah. Sucikan diri & hati, insyallah....:-D

Tak perlu mencari teman secantik BALQIS,
Jika diri tak seindah SULAIMAN,
Mengapa mengharap teman setampan YUSUF,
Jika kasih tak setulus ZULAIKHA,
Tak perlu diri menjadi seteguh IBRAHIM,
Jika tak sekuat SARAH,
Mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH,
Jika diri tak sesempurna
RASULULLAH




No comments:

Post a Comment