Saturday 6 August 2011

SALAM RAMADAN AL-MUBARAK...

Assalammualaikum, what's up semua...hehe..lama giler aku x update entry, kesibukan bekerja membataskan penulisan aku dlm blog yg x seberapa ni...ceh, ayat x menahan, mcm keje doktor or loyar ( lawyer). First of all, salam ramadan  al-mubarak utk korang semua. Ramadan menjengah lagi, bagi org yg menantikan ramadan, ibarat tidur x lena, mandi x basah & makan x kenyang, mcm org bercinta... semoga kita dalam golongan sebegitu, menantikan ramadan untuk kita menggandakan ibadah. Masuk ke hari ni, dh genap seminggu kita brpuasa, alhamdulillah, semuanya dilalui dgn sempurnalh hendaknya...semoga puasa & segala amalan kita diterima oleh-Nya.

Kalu ckp pasal bulan puasa, x sah kalu aku mainkan balik memori aku mula2x aku puasa dulu... masa tu umur aku 6-7 tahun kot...(agaknya lah...hehe), puasa yang yok, pagi2x bukak periuk. ( hehe, lama betul x dengar org nyanyi lagu ni dh..), masa tu kecik, puasa pun sebab mak ayah yg suruh...bila dh besar sikit, dh paham erti puasa, baru lah tau yg kita berpuasa semata2x kerana Allah S.W.T. Bukan x pernah aku bukak puasa dgn sengaja, amik air sembahyang, minum sikit kt paip tu, masa tu x pikir air x masak aku minum leh sakit perut wo...hehe, belum lagi aku terkantoi mkn gula, kononnya x sengaja aku termakan gula2x tue, padahal dh habis satu peket gula tu aku telan, time tu lah pulak nk tersedar kan...hahaha.

Puasa time study pulak mmg best, first time kt poli, bukak pose kt koridor asrama, bentang tikar kt luar pintu. aku ingt aku & member aku jek yg gler buat mcm tu, rupernya budak2x lain pun ramai yg buat mcm aku...hehe.. makanan penuh satu tikar, bile dh kenyang, tersandar mcm ulaq sawa. pas tu bile nk gi terawih mulalah malas lah..hehe..( korang jgn amalkan apa yg aku buat ek...x baik utk kesihatan...). 

Puasa mase aku belajar kt uum pun x kurang hebatnya...bile belajar merata tempat ni, & utk kaki jalan mcm aku, mmg sesuai melakukan aktiviti bukak puasa kt luar, selalunya port kitorg mkn seafood, sedap wo, ada ikan bakar, ketam, udang, & makanan laut yg boleh buat badan kita naik berpuluh2x kilogram..group aku lak ramai, ada 10-12 org semuanya, then kita pakat kumpul duet nk bukak puasa kt luar..selalunya lokasi kitorg kt Kuala Perlis. x jauh dri uum. bestnya kenangan puasa dgn member2x terbaik dari ladang aku & bile dh bekerja ni, i'm really missed the situation...sayang korang ketat-ketat lah geng...hehe. walau ape pun kenangan  manis or x berapa x manis, jgnlah kita anggap puasa tu membebankan kita plak. x baik tau...x mati pun kalu kita tahan lapar selama beberapa jam. x pernah masuk paper pulak setakat ni..hehe.. Selamat Berpuasa Semua...amik peluang ni utk menggandakn ibadah kite di bulan mulia ni...xoxo




No comments:

Post a Comment